GAY HORROR | Offscreen
Van peplum tot slasher, over de gevechtssportfilms van de Shaw Brothers: in veel camp-films zit een homoseksuele onderlaag die op het moment dat ze uitkwamen niet werd opgemerkt door het grote publiek maar die met de tijd, en de vrijere zeden, duidelijker werd. Dat geldt zeker voor “A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge” van Jack Sholder, de opvolger van Wes Cravens klassieker. Vergeleken bij het origineel leek de film eerst een flauw afkooksel, maar algauw werd hij, dankzij de homoseksuele subtext die men erin begon te ontwaren, een ware cultfilm. Die 'onderlaag' maakt de held complexer, inclusief zijn relatie tot zijn seksualiteit en zijn eigen lichaam, en ook Freddy's symboliek wordt verfijnder. Het resultaat is een film over uit de kast komen gore style, die de geschiedenis van de horrorfilm zal markeren.
Geen enkele subtext in “Haute tension” van Alexandre Aja: het verlangen van Marie (Cécile de France) voor Alex (Maïwenn) wordt frontaal in beeld gebracht. Het neemt met name een ultragewelddadige en bloederige vorm aan - inclusief speciale effecten van Giannetto “Zombi 2” De Rossi - en zet een nieuwe golf in van Franse horrorfilms: “A l'intérieur”, “Martyrs”...
A NIGHTMARE ON ELM STREET PART 2: FREDDY'S NIGHTMARE
Jesse gaat naar het huis waar Freddy Krueger in de eerste aflevering aan het moorden sloeg. Krueger begint in Jesses's dromen te spoken: is Jesse misschien bezeten door de verschrikkelijke boeman?
HAUTE TENSION
Twee vriendinnen, Marie en Alex, trekken naar het huis van Alex' ouders om er te studeren. Marie voelt zich erg aangetrokken tot Alex. Maar er verschijnt een psychopaat... en het bloedbad begint!