EXTREME USA | Offscreen
"Death Wish" en "Red Dawn" zijn twee ambigue films die als fascistisch bestempeld werden toen ze uitkwamen, en die een paranoïde en door veiligheid bezeten Amerika tonen - een Amerika dat vooral gehecht is aan het tweede amendement. De twee regisseurs, Michael Winner en John Milius, zijn allebei wat kwaadaardige, provocatieve regisseurs.
Winner was compleet weg van het scenario van "Death Wish" omdat 'het geen enkele moraal bevatte'. Acteur Charles Bronson was dan weer enthousiast over het idee om 'slechteriken te vermoorden'. Samen creëerden ze dit moreel hoogst dubieuze genre, de vigilante film, waarin een simpele burger het recht in eigen handen neemt en overgaat tot geweld. De film was zo succesvol dat er vier sequels volgden, de ene al cartoonesker en extremer dan de andere. Bronson verdroeg Winners sadisme niet langer, noch de manier waarop hij zwolg in de geweldscènes, en rondde de reeks af met andere, 'bravere' regisseurs...
John Milius is vooral bekend voor zijn legendarische film "Conan the Barbarian", uit 1982. Twee jaar later regisseerde hij "Red Dawn", dé cultfilm van de Amerikaanse survivalisten, waarin de tienerfilm à la Ferris Bueller gemixt wordt met de oorlogsfilm - en met achronismes en patriottische, anti-communistische geestdrift. Het resultaat is een vreemde cocktail, die het Reaganisme van die tijd alle eer aandoet. De ultra-rechtse propaganda, nog verergerd door Milius' buitensporige uitspraken toen de film uitkwam, zorgden ervoor dat de regisseur bekend kwam te staan als iemand die aanleunt bij extreem-rechts. Volgens hem stond hij enkele jaren dan ook op Hollywoods zwarte lijst.
DEATH WISH
Nadat zijn vrouw vermoord wordt, en zijn dochter verkracht, zint Paul Kersey op wraak. Hij grijpt naar de wapens en wordt "De wreker van New York". Zodra de nacht valt, zit hij het kleinste gespuis op de hielen. Een transpositie van het westerngeweld naar de Amerikaanse metropolen van de jaren 1970.