HAUNTED COASTS | Offscreen
De retrospectieve The Haunted Isles: Folk Horror and the Wyrd in the UK and Ireland tijdens het Offscreen Film Festival in maart krijgt nog een staartje met de B tot Z van de maand juni die twee films, die niet konden worden vertoond, herneemt.
The Shout is een raadselachtige vertelling over een psychiatrisch patiënt die tijdens een verblijf bij een stam van Aboriginals, het geheim van "de schreeuw" leert: een kreet die de potentie heeft om te doden. Gebaseerd op een verhaal van de bekende Engelse schrijver en dichter Robert Graves, doet de bevreemdende en ambigue sfeer denken aan het werk van de Britse filmmaker Nicolas Roeg. Maar laat het nu net een Poolse regisseur zijn, Jerzy Skolimowski, die de oertypische Engelse symbolen zoals cricket en cottages in iets compleet bizar en existentieel onbehagelijk weet om te zetten.
In The Woman In Black reist een jonge advocaat naar het marktplaatsje Crythin Gifford aan de kust om er de nalatenschap af te handelen van een onlangs overleden weduwe die alleen woonde in het verlaten Eel Marsh House. Wanneer hij er de persoonlijke bezittingen van oude weduwe doorneemt, wordt hij zich al snel bewust van de onheilspellende aanwezigheid van een vrouw in het zwart... . Vakkundig geregisseerd door Herbert Wise (die ook de televisiereeks I, Claudius naar de roman van Robert Graves inblikte) en neergepend voor het kleine scherm door Nigel Kneale, bekend van o.a. Quatermass, laat deze superieure televisieadaptatie uit 1989 van schrijfster Susan Hill’s spookverhaal nog steeds de haren ten berge rijzen.
THE SHOUT
Een fascinerend, veelgelaagd en raadselachtig verhaal over een psychiatrisch patiënt die kan doden met een schreeuw. De Poolse regisseur van Deep End en Moonlighting transformeert oertypische Engelse symbolen zoals cricket en cottages in iets compleet bizar en buitenaards.
THE WOMAN IN BLACK
Wanneer een oude weduwe sterft, wordt een jonge advocaat naar haar afgelegen huis gestuurd om haar nalatenschap te regelen, alwaar hij zich al snel bewust wordt van de onheilspellende aanwezigheid van een vrouw in het zwart... Deze superieure televisieadaptatie uit 1989 van schrijfster Susan Hill’s spookverhaal haalt het met gemak in sfeer en verontrustende dreiging van de gelijknamige Daniel Radcliffe-verfilming uit 2012 .